|
|||||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
.:: O Mrzeżynie ::. ![]() Od 1416 roku trzebiatowscy kupcy przystąpili do związku hanzeatyckiego w Lubece, co usprawniło ich bałtyckie obroty. Zazdrosnym okiem patrzyły na to sąsiedzkie miasta, Kołobrzeg i Gryfice, które chciały Trzebiatów zniszczyć. I rzeczywiście w roku 1456 kołobrzeżanie zatopili u ujścia Regi stare statki załadowane kamieniami, blokując w ten sposób wejście do portu. Prądy morskie, fale i piasek spowodowały, że port w Regoujściu zamarł całkowicie.
Port zaczął stopniowo odżywać, ale lata jego istnienia były już policzone. Fale morskie i piasek atakowały coraz energiczniej urządzenia portowe w Mrzeżynie. Kupiectwo trzebiatowskie zubożało i nie było w stanie finansować kosztownej odbudowy portu. O dużym znaczeniu portu mrzeżyńskiego świadczą resztki zniszczonych falochronów, które w roku 1861 były widoczne, gdy morze - prawdopodobnie na skutek niskiego stanu wody - odsłoniło około 200 metrów dna. Okazało się, że falochrony te były o dwie stopy dłuższe od ówczesnych, analogicznych budowli w Kołobrzegu. W drugiej połowie XIX stulecia rząd pruski rozważał poważniejszą rozbudowę portu w Mrzeżynie. Plan ten nie wyszedł jednak poza strefę zamierzeń. W latach 1873-1884 potężne sztormy z północnego zachodu, połączone ze spiętrzeniem wód na Bałtyku spowodowały zalanie całej wioski i przyległych nizin. Od roku 1806 rozpoczyna swoją działalność w Mrzeżynie pierwszy Dom Zdrojowy nad Bałtykiem, a od roku 1840 Mrzeżyno jest już znanym kąpieliskiem morskim. Źródło: prasa lokalna |
|||||||||
![]() Błękitna Flaga Mrzeżyno 2014 >> więcej |
Mrzeżyno - widok na port i marinę:![]() |
||||||||
©2004-2021 "Pokoje u Piotra" - Wszelkie prawa zastrzeżone. Projekt i wykonanie - Master |